| OPLÆG | Kom og få inspiration til, hvordan I kan bruge jeres fysiske rammer som et værktøj i kampen for bedre trivsel
Skal vi blive bedre til at tiltrække og fastholde eleverne på erhvervsskolerne er der (naturligvis) intet stærkere våben end engageret og inspirerende undervisning fra dygtige lærere – måske suppleret af en samtale med en nærværende mentor.
Fra evalueringer af en lang række undervisningsmiljøer har vi i Carlberg lært, at også de fysiske rammer kan have en betydelig understøttende effekt på elevernes mentale velvære. Kvaliteter som ro, plads, god akustik, overskuelighed, taktile materialer, luftkvalitet, variation, mulighed for at trække sig, overskuelighed, tilgængelighed, tydelighed, forudsigelighed, kontrol, dagslys med videre kan, når de indarbejdes i skolernes rammer inde og ude, i sidste ende udgøre forskellen på om eleven, der har en dårlig dag, ender med at gå hjem eller formår at blive i skolen.
Når det sidste er tilfældet, er der i vores øjne, tale om fede læringsmiljøer. Vi har erfaret, at selv små indsatser kan gøre en stor forskel – og ikke blot for den sårbare elev, men typisk for alle eleverne. Kom og hør hvad I konkret kan gøre for at omdanne jeres fysiske rammer til et ekstra våben i kampen for bedre trivsel på jeres skole, når jeg og en række dygtige fagfæller folder vores erfaringer og anbefalinger ud på Bygherreforeningens konference den 4. marts.
Læs mere og tilmeld dig konferencen her
Udvalgte cases til inspiration