Ny spisesal og bevægelsessal på Sofie Rifbjerg Efterskole

Tilbygningen til Sofie Rifbjerg Efterskole, der indeholder den nye spisesal og bevægelsessal

Titel: Evaluering af tilbygning til Sofie Rifbjerg Efterskole

Emne: Sociale mursten, unge med særlige behov, skolebyggeri, evaluering af social effekt.

Kunde: Den A.P. Møllerske Støttefond

Projektperiode: Efterår og vinter 2019-2023

Læs mere: Den A.P. Møllerske Støttefond

Specialefterskolen Sofie Rifbjerg på Falster byggede i årene 2019-2022 en ny spisesal og en ny bevægelseshal til eleverne.  Fordi skolen ved, at både måltider og bevægelse er afgørende for elevernes fundamentale trivsel og dermed en væsentlig forudsætning for elevernes læring og sociale dannelse. Projektet er muliggjort med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond. Inden ombygningen var mange af eleverne – ikke mindst de mest sårbare – udfordret af blandt andet eksponering, pladsmangel og støjgener i både spisesal og bevægelseshal. Carlberg fik til opgave at evaluere det nye byggeri og særligt dokumentere, hvilken afledt effekt de fysiske rammer får på elevernes trivsel og skolens arbejde med elevernes faglige og individuelle udvikling.

Vi har med en kombination af kvalitative og kvantitative data (etnografisk feltarbejde, observationer, interview, registreringer af adfærd, samt indeklimamålinger) nøje kortlagt, hvordan de nuværende bygninger fungerer; samt beskrevet både ledelsens, medarbejdernes og elevernes målsætninger for og ønsker til byggeriet. De mange data omsatte vi i to skriftlige produkter – dels en baseline-analyse som på en række parametre beskriver situationen i dag forud for byggeriet. Dels i et centralt bidrag til byggeprogrammet.

Vi fik dernæst til opgave at følge design og udførelsesfaserne med det formål at sikre, at den forskel byggeriet i sidste ende skal gøre for brugerne forbliver det centrale i hele processen.

I 2023 vendte vi tilbage og undersøgte, hvordan det nye byggeri opleves og fungerer for eleverne og de ansatte. Det sammenholdte vi med baseline-analysen og opnåede dermed et billede af den forskel, de nye fysiske rammer har gjort for skolen og for eleverne.

Læs evalueringen af den nye spisesal og bevægelsessal her.

Læs mere om tilgangen sociale mursten her.

Forrige
Forrige

Erfaringsopsamling på kystsikringsprojekt

Næste
Næste

Tre nye bud på Fremtidens Væresteder