Carlberg interviewes i Ligeværds nye temanummer: RUM FOR SÆRLIGE BEHOV

Foreningen Ligeværd har netop udgivet et nyt nummer af deres magasin med temaet RUM FOR SÆRLIGE BEHOV. Her interviewes forskere, elever, rumdesignere, skoleledere og Carlberg om, hvad der skal til for at flest mulige børn og unge trives på uddannelsesinstitutionerne.

Vi er stolte af, at LIGEVÆRD har valgt at bringe hele to artikler om skoleprojekter, hvor Carlberg har hjulpet skolerne med at inddrage elever og personale og med at bruge tilgangen Sociale Mursten til at skabe mest mulig trivsel og læring med de nye rammer.

Eleven Eline Olsen husker tilbage på, hvordan det var at skulle spise i den gamle spisesal på efterskolen: ”Jeg kunne nogle gange bare have lyst til at tage maden med på værelset, fordi det var for meget at være derinde. Det var lidt som en flugt. Det var lettere at gå udenom det hele end at forholde sig til kaosset.” Og hun var ikke alene om den følelse. Knap 40 pct. af eleverne foretrak at spise andre steder end i spisesalen. Den nye spisesal er skræddersyet til elevernes behov med afsæt i undersøgelser og forskning og ikke mindst i input fra eleverne selv. I dag foretrækker 91 pct. af eleverne at spise i spisesalen.

Hvor spisepauserne før tappede mange af eleverne for energi, oplever skolen nu, at eleverne får energi og overskud til at være sociale og komme til undervisning.

”Vi har fået et rum, hvor der er plads til alle typer elever (…) Nogle har brug for at fylde meget, mens andre foretrækker at gå under radaren. Det nye design giver mulighed for begge dele” udtaler Mikkel Ellehauge Fjord-Larsen, forstander på Dybbøl Efterskole.

Du finder de to artikler her og hele temanummeret af Ligeværd her

Forrige
Forrige

Artikel: International inspiration til udvikling af social værdiskabelse i dansk velfærdsbyggeri

Næste
Næste

Forskere og praktikere forenes i nyt netværk for neurovidenskab og arkitektur