EVALUERINGER
Vi tror på en lærende og vidensbaseret tilgang til byggeri. Vi må derfor ikke lade os nøjes med tekniske 1. årsgennemgange. I stedet bør vi undersøge, hvordan byggerierne rent faktisk fungerer for brugerne. Fremmer boligerne et godt naboskab og et sundt liv? Understøtter skolen elevernes trivsel og læring? Hvad kan vi med fordel gentage og hvad bør vi undgå fremover?
Summative evalueringer
Med valide metoder undersøger vi, om byggerier fungerer efter hensigten. Vi kortlægger målsætninger og sammenholder dem med brugernes oplevelser og vurderinger. Vi dokumenterer byggeriets sociale effekter - eksempelvis trivsel, adfærd, aktivitet, mental velbefindende, indeklimakvalitet og fællesskab.
Formative evalueringer
Vi kortlægger brugernes oplevelser og faktiske adfærd i eksisterende byggerier, og bruger denne indsigt til at formulere præcise krav, ønsker og behov til nye fysiske rammer.
Participatoriske evalueringer
Vi tager medarbejdere og brugere i hånden og hjælper dem med at finde sig til rette i nye fysiske rammer. Der skal reflekteres over forandringer og nye rutiner. Fysiske rammer skal justeres og tilpasses. Det kræver tid og gode processer at få alle til at føle sig hjemme.