Evaluering af praksisnære læringsmiljøer på FGU Aarhus

Titel: Praksisnære læringsmiljøer

Emne: Evaluering, skole, sociale mursten

Kunde: FGU Aarhus

Projektperiode: 2019

I 2019 gennemførte regeringen en omfattende reform af det forberedende uddannelsesområde, fordi for mange unge ikke lykkedes med at komme i uddannelse eller jobs. Reformen samlede de forberedende uddannelser i en ny Forberedende Grunduddannelse (FGU), der tilbyder unge en alternativ vej til at komme videre i livet med afsæt i praksisnære læringsmiljøer.

FGU Aarhus igangsatte i 2020 en række forarbejder til at undersøge mulighederne for at bygge den første skræddersyede FGU-skole og for at hæve vidensniveauet om lovgivning, teori og elevernes særlige behov i forhold til de fysiske rammer.

Billedkreditering: Pluskontoret

Som en del af forarbejdet stod Carlberg for en baselineevaluering, der undersøgte elever og medarbejderes oplevelse af skolens nuværende rammer og de eksisterende bygningers egnethed til at understøtte det didaktiske arbejde, elevernes trivsel, deres faglige og sociale læring og skolens samarbejde med det omkringliggende samfund. Evalueringen baserer sig på en triangulering af en bred vifte af kvantitative og kvalitative data.

Resultaterne indgik som en del af værdiprogram for fremtidens FGU skole i Aarhus i et samarbejde med FGU Aarhus, Pluskontoret Arkitekter og Foreningen til Fremme for Praksislæring støttet af foreningen Realdania. Læs med her .

Hent og læs hele evalueringen her .

Forrige
Forrige

Udviklingsplan for Middelfart Trafikhavn

Næste
Næste

Udvikling og evaluering: inkluderende rammer på Troldkærskolen