Skoler og daginstitutioner der virker!
1-års funktionsevalueringer skal i fremtiden styrke udviklingen af København Kommunes daginstitutioner og skoler. Carlberg skal udvikle værktøjet.
I Danmark gennemgår vi konsekvent nye byggerier for tekniske fejl og mangler et år efter indflytning. Vi undersøger om et gulvafløb er placeret for højt eller om facadepladerne sidder løst. Men vi spørger ikke brugerne om, hvordan bygningen fungerer i praksis. Heller ikke når det gælder centrale velfærdsbyggerier som hospitaler og skoler. Derfor ved vi meget lidt om, hvorvidt de virker efter hensigten; og dermed afskærer vi os muligheden for at bygge videre på de gode erfaringer og undgå at gentage tidligere tiders fejl.
Det vil Københavns Kommune nu lave om på - sammen med Carlberg. Baseret på vores erfaringer med funktionsevalueringer af byggerier, vores tværfaglige tilgang og vores viden om det fysiske miljøs indvirkning på brugerne, skal vi i løbet af 2021 udvikle et evalueringsværktøj, som gør kommunen i stand til at undersøge, om deres skoler og daginstitutioner fungerer efter hensigten. Hvordan fungerer rammerne for børn og medarbejdere? Hvordan understøtter rammerne de pædagogiske og sociale formål med institutionerne?
Målet med 1-års funktionsevalueringer af skoler og daginstitutioner er således ikke at give de enkelte byggerier karakter, men over tid at indsamle viden om, hvilke krav kommunen skal stille til byggerierne for at opnå de bedst mulige rammer for den pædagogiske og sociale indsats.
Hvilke krav resulterer i gode rammer for mere bevægelse i skoledagen? Hvordan fungerer et nyt princip om ikke at have faste klasseværelser? Hvordan fungerer nye krav til indretning af faglokaler? Hvilke krav understøtter tryghed blandt børnene i børnehaver og vuggestuer? Hvilke funktionskrav resulterer i gode arbejdsgange for medarbejderne? Etc.
Værktøjet giver desuden mulighed for at give både arkitekter og institutioner feedback og viden om, hvordan forskellige fysiske løsninger fungerer i praksis, ligesom det kan blive en hjælp til institutionernes arbejde med at få organisation, arbejdsformer og nye fysiske rammer til at spille bedst muligt sammen.
København vokser med cirka 1.000 børn om året, og over de næste 20-25 år forventer kommunen at skulle bygge op mod 10–15 nye skoler (kilde). Dertil kommer et stort renoveringsbehov i den eksisterende bygningsmasse. Der er således tale om kommende milliardinvesteringer i nye rammer til børns udvikling og læring.
Med systematiske 1-års funktionsevalueringer får kommunen mulighed for at etablere en lærende tilgang til byggeriet, så udformningen af de fremtidige skoler og daginstitutioner bygger på viden og erfaringer fra de foregående byggerier. Det handler i sidste ende om at få mest mulig trivsel og læring for anlægsmidlerne.